جایگزینی نمک با کاهش خطر مرگ زودهنگام مرتبط است !!

مطالعه نشان می دهد که جایگزینی نمک با کاهش خطر مرگ زودهنگام مرتبط است
 

تحقیقات جدید نشان داده است که استفاده از نمک کمتر در غذا ممکن است کسل کننده به نظر برسد، اما نتیجه آن می تواند به اندازه کاهش خطر مرگ باشد.

در مطالعه جدیدی که روز دوشنبه در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شد، استفاده از جایگزین نمک هنگام آشپزی با کاهش خطر مرگ زودهنگام به هر علت یا بیماری قلبی عروقی مرتبط است.

دکتر لوای البرقونی، نویسنده ارشد این مطالعه، استادیار مؤسسه شواهد، گفت: «ما هیجان زده هستیم که می‌توانیم شواهدی ارائه کنیم مبنی بر اینکه جایگزین‌های نمک برای بهبود پیامدهای قلبی عروقی در صورت استفاده طولانی‌مدت تا 10 سال مؤثر است. مرکز مراقبت های بهداشتی در دانشگاه باند استرالیا. سنتز قبلی بر نتایج کوتاه‌مدت متمرکز بود که فقط دو هفته طول می‌کشید.

  این مطالعه مروری سیستماتیک از 16 کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده است که قبل از 23 آگوست 2023 منتشر شد و در مجموع 35251 شرکت‌کننده که به طور متوسط حدود 64 سال سن داشتند و خطر بیماری قلبی عروقی بالاتر از حد متوسط داشتند، انجام شد. آزمایش‌ها عمدتاً در چین و بقیه در بریتانیا، تایوان، پرو، هلند و نروژ بودند.

البرقونی گفت، با توجه به اینکه دو سوم یافته‌ها از چین می‌آیند، نویسندگان «از این که تحقیقات کمی برای جایگزینی نمک در خارج از کشورهای آسیایی انجام شده است شگفت‌زده شدند». تا حدی به همین دلیل است که ما شواهد را به عنوان «قطعیت کم تا بسیار کم» برای جمعیت‌های غربی درجه‌بندی کرده‌ایم – شواهد کافی برای تأیید اینکه جایگزین‌های نمک در زمینه غربی به همان اندازه مؤثر هستند وجود ندارد.

  نویسندگان دریافتند که جایگزینی نمک با کاهش سدیم در ادرار و فشار خون نیز مرتبط است، اثری مشابه با داروهای فشار خون. البرقونی گفت که این می تواند کاهش خطر مرگ را توضیح دهد.

نویسندگان اذعان کردند که در کارآزمایی‌ها، برخی از جایگزین‌های نمک تأیید نشدند و برخی به جای اینکه توسط محققان به آنها داده شود، توسط شرکت‌کنندگان خریداری شد.

کارآزمایی‌ها استفاده از نمک معمولی - ساخته شده از حدود 100٪ کلرید سدیم، گاهی اوقات با ید اضافه شده - را با استفاده از یک جایگزین نمک شامل 25٪ تا 30٪ کلرید پتاسیم و 60٪ تا 75٪ کلرید سدیم مقایسه کردند.

دلیل دیگری که چرا به کارگیری این یافته ها در زمینه غربی دشوار است این است که الگوهای مصرف نمک در آمریکای شمالی «با غذای فرآوری شده و آماده همراه است، در حالی که مصرف در زمینه تحقیقاتی بیشتر به دلیل میزان بالای نمک اضافه شده در هنگام تهیه غذای خانگی است. البرقونی گفت.

  دکتر اندرو فریمن، متخصص قلب و عروق و مدیر پیشگیری و سلامت قلب و عروق در National Jewish Health در دنور، گفت: «این قوی‌ترین مطالعه‌ای نیست که بتوان نتیجه‌گیری‌های زیادی را در این مرحله بر اساس آن انجام داد. اما به شواهد و سیگنال‌های موجود در صدا اضافه می‌کند که خلاص شدن از نمک سدیم در رژیم غذایی یک مزیت بزرگ است و دریافت پتاسیم در رژیم غذایی بهتر است.

فریمن که در این مطالعه شرکت نداشت، افزود: «در حالی که می دانیم پتاسیم مفید است، نمک نمک است». «اگر کلرید سدیم یا کلرید پتاسیم یا کلرید منیزیم باشد، همه‌اش نمک است. و بهترین راه برای دریافت پتاسیم در بدن، خوردن میوه ها و سبزیجات است – این جایی است که پتاسیم به وفور یافت می شود.

  کاهش مصرف نمک

حد ایده‌آل روزانه انجمن قلب آمریکا برای بیشتر بزرگسالان، به‌ویژه افراد مبتلا به فشار خون بالا، ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز است و بیش از ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز نیست.

البرقونی از طریق ایمیل گفت: اگر بیشتر غذای دریافتی شما از غذاهای بسته بندی شده یا رستورانی باشد، به احتمال زیاد سدیم دریافتی شما بسیار زیاد است. چند نشانه فیزیکی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است بیش از حد سدیم مصرف کنید، مانند نفخ یا تورم، خستگی، فشار خون بالا، افزایش تشنگی و/یا ادرار کردن.

البرقونی افزود: اگر در مورد مصرف خود نگران هستید، می توانید از یک متخصص مشاوره پزشکی یا تغذیه بخواهید.

هنگام خرید مواد غذایی بسته بندی شده، محتوای سدیم روی برچسب را بررسی کنید. فریمن گفت: برخی از غذاها ممکن است بیش از آنچه فکر می کنید حاوی سدیم باشند، مانند مرغ یا غلات. او افزود که یک ترشی با اندازه استاندارد معمولاً حدود 1500 میلی گرم نمک دارد.

به گفته کارشناسان، علاوه بر کاهش مصرف نمک به سادگی با حذف نمک در آشپزی خانگی، می‌توانید جایگزین‌های نمک را با ترکیبی مانند آنچه در این مطالعه استفاده شد خریداری کنید یا به جای آن از چاشنی‌های بدون نمک برای افزودن طعم بیشتر به غذا استفاده کنید.

نویسندگان اذعان کردند که تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه آیا جایگزینی نمک از نوع مطالعه شده برای بیماران «حساس به دستکاری ریزمغذی‌ها»، از جمله افرادی که به پتاسیم حساس هستند - مانند افراد مبتلا به کمبود کلیوی، بی‌خطر است یا خیر، مورد نیاز است.
  فریمن گفت: غذایی با نمک کمتر ممکن است در ابتدا مزه کسل کننده ای داشته باشد، اما ذائقه شما می تواند ظرف چند هفته تنظیم شود، بنابراین به خودتان زمان بدهید تا خود را تنظیم کنید.

 

سایت دکتر مفرد

سایت دکتر مفرد

آپارات دکتر مفرد

یوتیوب دکتر مفرد

اینستاگرام دکتر مفرد

مقالات سایت دکتر مفرد

 

ترجمه مقاله  :توسط میلاد محمودی

 

https://www.linkedin.com/in/milad-mahmoudi-mmdr/

منبع: https://edition.cnn.com/2024/04/08/health/salt-substitute-lowers-early-death-risk-wellness/index.html


 1403/2/9
0
 0

نظر خود را ارسال کنید

نام و نام خانوادگی
شماره موبایل
نظرشما